Als StartUp ligt je eerste focus bij je
product of dienst, je team en financiering. Je bent iets aan het
bouwen of opzetten, je bent je team aan het samenstellen en je zorgt
voor de financiering. Tegelijkertijd ben je nog met 100 andere dingen
bezig, zoals bijvoorbeeld je marketing aanpak. Echter is de wereld
van een startup anders dus heb je niet meer zoveel aan de
traditionele marketing aanpak. Als startup moet je marketing zien als
onderdeel van je “Crowd Making” activiteiten.
Crowd Making, een belangrijke
activiteit voor een startup
Als je jouw 'Why” hebt gedefineerd en
op papier hebt gezet begin je met het verhaal te vertellen
“storytelling”. En met je story begint je crowd making. Je hebt
de crowd nodig voor al je activiteiten als startup. Maar jouw crowd
bestaat uit diverse doelgroepen. Elke crowd heeft een eigen
doelstelling die voor jou belangrijk is. Daar hoort een slimme
strategie bij. Laten we een paar crowds definiëren:
- Gebruikers van je toekomstige
product of dienst
- Investeerders
- Incubators en accelerators
- Kenniscentra's, instituten, hubs, etc.
- Platformen als crowd funding,
social media, blogs, etc.
- Overheden, gemeentes, etc.
- Pers, bloggers, journalisten, etc.
- Ambassadeurs, fans en evangelisten
van jouw product of dienst
- Partners, toeleveranciers, etc.
- Toekomstig personeel
- Event organisatoren
Voor elke crowd moet je een strategie
ontwikkelen. Hoe bereik ik ze? Hoe communiceer ik met ze? Hoe laat ik
de crowd groeien? Hoe blijf ik in dialoog met ze? Wat doe ik met hun
feedback? Wat wil ik met de crowd bereiken?
Crowdfunding als marketing strategie
Even een voorbeeld van een crowd making
strategie die belangrijk is voor je marketing aanpak. Je toekomstige
gebruikers werf je als startup niet bij de lancering van je product
of dienst. Dat is oude en dure marketing, via oude en dure
communicatiekanalen. Een slimme strategie is bijvoorbeeld
crowdfunding te gebruiken als marketing aanpak voor je toekomstige
gebruikers. Ook al heb je op dat moment geen 'extra' funding nodig.
Je gebruikt het kanaal om je crowd te werven. En vergis je niet dat
kan als een vliegwiel en 'boost' werken. Je werft op die manier fans
en toekomstige klanten. Bovendien krijg je regelmatig feedback waar
je wat mee kunt doen.
Zie hier een voorbeeld: http://youtu.be/cdBnSmlKeCc
Zie hier een voorbeeld: http://youtu.be/cdBnSmlKeCc
Zie ook dit platform voor Crowd Making: http://www.liveondemand.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten