Een naam bedenken voor je startup
is misschien wel de eerste moeilijke hobbel op weg naar succes. En
die hobbel is nog moeilijker als je partners hebt. Dan leer je elkaar
pas echt kennen. Je ware ondernemerschap wordt hier getest. Je hebt
een gezamenlijk belang maar toch speelt het 'ego' hier bewust of
onbewust een rol. Bovendien is in de beginfase nog niet helemaal
duidelijk wat de rolverdeling in de startup zal worden en of die
rollen passen bij de persoonlijke 'skills' die iedereen heeft. De ene
heeft meer strategisch inzicht, de ander is creatiever of is een
echte verkoper.
Bij het bedenken van je startup naam moet je de uitgangspunten
duidelijk opschrijven en het daarmee met z'n allen eens zijn. Zonder
leidraad heeft een brainstormsessie voor het bedenken van je startup
naam geen zin. En ga er maar vanuit dat je naam niet in een sessie is
gevonden. Dat is hard werken, reviewen, een 'aha' moment hebben, weer
twijfelen, je familie en vrienden raadplegen, boos worden,
compromissen sluiten, met een 'beta' versie komen, nu toch zeker
weten, etc.
Het is jullie gezamenlijke kindje, het is die spijker in
de muur waar je straks alles aan kunt ophangen. Je gaat door een storm
van emoties. En uiteindelijk ben je blij en trots als je de naam van je
startup hebt bedacht. Maar wat zijn nu de punten waar je op moet
letten bij het bedenken van een naam voor je startup?
Vaak denken startups vanuit het product of de dienst die ze hebben
ontwikkeld of gaan ontwikkelen. Maar de eerste vraag die je jezelf
altijd moet stellen is “Wat voor probleem los ik voor wie op?'. Als
je dat in een of twee zinnen kunt formuleren heb je al een
uitgangspunt voor je naam. Denken vanuit de toekomstige klant. Waar
wordt deze door 'getriggerd'? Zit de belofte van de oplossing al in
de naam? Kies je gewoon voor een makkelijk uitspreekbare naam, of
voor een naam met een A als eerste letter zodat je straks in diverse
lijsten en databases bovenaan staat?
Vaak zie je startups eerst
kijken of een domeinnaam nog vrij is en dat wordt dan de startup
naam. Ik zie het als een grote valkuil omdat er geen strategische
gedachte achter zit. Een startup blijf je niet altijd. Uiteindelijk
word je een serieus bedrijf dat klantwaarde opbouwt.
Dus probeer te denken waar je bedrijf over vijf jaar staat en vandaar
uit terugdenken en dan brainstormen over je startup naam.
Ben je alleen
in Nederland actief of bent je internationaal gegroeid? Heb je
'spin-off's' van je propositie gecreëerd? Heb je andere bedrijven
overgenomen? Ben je een 'niche' speler of 'specialist' gebleven?
Denk
vanuit de toekomst en bedenk dan je naam voor je startup. Als je voor
een generieke en Nederlandse naam kiest dan heb je waarschijnlijk geen internationale
ambities. Kijk naar een succesvolle startup naam als
www.thuisbezorgt.nl. Een
duidelijke belofte in de naam. Maar onhandig voor internationale
ambities. Je moet het in elk land vertalen en dus ook je beeldmerk
per land en de daarbij horende designs aanpassen. Voor je 'spin-off's' kan het
echter wel aantrekkelijk zijn als je 'thuis' als uitgangspunt neemt:
www.thuisgekocht.nl
(webshop portal), www.thuisverzorgt.nl
(propositie voor thuisdiensten), www.thuisbetaald.nl
(alternatief betaalplatform), enz.
Vanuit
de markt en marketing denken is ook een mogelijk uitgangspunt voor je
startup naam. Inleven in je beoogde doelgroepen en goed kijken in
welke markt je zit of wilt penetreren. Dus niet je product/dienst als
uitgangspunt nemen maar een aansprekende naam die het goed zal doen
binnen je beoogde markt en doelgroepen. Een naam die je straks met
PR, communicatie, etc. goed kunt 'laden' met associaties en
toegevoegde waarden. Want nogmaals, je bent alleen succesvol als je
in staat bent klantwaarde op te bouwen. Dat doe je niet met je naam
'schreeuwen' op alle mogelijke social media platformen maar met een
gedegen marketingstrategie en dat vergeten veel startups.
Je
hebt ook de keuze om je startup naam niet zelf te bedenken maar het
uit te besteden aan specialisten. Bedenk echter dat daar een
prijskaartje aan zit. Ik heb het bijvoorbeeld voor deze startups bedacht: www.iqnomy.com,
www.aumatics.nl.
Wil
je het toch zelf bedenken dan heb ik hier nog een paar links voor je:
Tot
slot, natuurlijk moet je kijken of de domeinnaam nog vrij is en
meteen registreren maar dat is niet genoeg. Je moet je naam ook
bij het Benelux merkenbureau registreren https://www.boip.int.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten