woensdag 5 februari 2014

Augmented Me

Augmented Me is mijn visie hoe het Internet/Web maar ook onze samenleving gaat veranderen. Als we beginnen met het Internet dan zie ik een toekomst waar het Web steeds meer eruit gaat zien als de echte wereld maar dan intelligenter, gelaagder en verrijkt met dingen die we ons nu nog niet kunnen voorstellen. Een belangrijk aspect is dat het ‘ik’ daarin centraal zal staan. Het ‘ik’ is ook leidend voor de nieuwe samenleving waar we naar toe gaan. We zijn straks niet meer in loondienst maar allemaal zelfstandige ondernemers die op een nieuwe manier met elkaar samenwerken en verbonden zijn.

Moods & Moments

Ook met de komst van intelligente printers bijvoorbeeld zal dit een snelle vlucht nemen. Massaproductie wordt dan minder belangrijk. We kunnen straks alles printen op het moment wanneer we het nodig hebben. Van eten tot en met meubels, om maar iets te noemen. Dus niets meer in lage-lonen-landen producten produceren, maar gewoon thuis of op welke plek dan ook uitprinten. Onze 'Moods & Moments' bepalen dan wanneer we iets printen. Dat zijn impactvolle veranderingen die op ons af komen waarbij we nieuwe economische modellen nodig zullen hebben. En waarbij wereldmachten zullen verschuiven danwel veranderen.

3D wereld

Om terug te komen op het Web dan zie ik dat 3D werelden zoals we die nog kennen van Second Life gauw het huidige Internet met z’n browsers, enz. zullen overnemen. We hebben dan werelden als Facebook (als ze nog bestaan) waar je elkaar in 3D kunt ontmoeten of een zakelijke 3D wereld als LinkedIn. Geen aparte applicaties meer maar alles logisch en behapbaar geïntegreerd. Geen informatiestress meer. Want je leeft voor 50% of meer in die nieuwe 3D wereld. Grenzen zullen vervagen want Augmented Reality is zowel in de echte als de online wereld aanwezig. Alles wordt aan elkaar gekoppeld en intelligent. Maar nogmaals het ‘ik’ zal daarbij centraal staan. Een verrijkt en gelaagd ik: Augmented Me.

Eeuwig leven

Een nieuwe bijkomstigheid is dat door de samensmelting van de echte en virtuele wereld jij ineens de mogelijkheid hebt op een ‘Eternal Life’. Als je dat wilt uiteraard. Bovendien kun je kopieën van jezelf maken die weer een eigen leven kunnen leiden. Maar hoe vertaal je dit mogelijke toekomstbeeld naar nieuwe mogelijkheden die je nu al kunt ontwikkelen en inzetten?

Ik

Het ‘ik’ werkelijk centraal stellen is op het Web nog maagdelijk bijvoorbeeld. Bedrijven zijn nog steeds bezig met zoeken, bespieden, verzamelen, engaging en verrijken van data om bezoekers/consumenten beter te kunnen bedienen. Instant Personalization, Personal Profiling, Social Engagement, enz. dat is het stadium waar we nu in zitten. Maar een toepassing/dienst/product/app./enz. waar het ‘ik’ daadwerkelijk centraal staat heb ik nog niet gezien. Daar ligt een grote uitdaging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten