woensdag 5 februari 2014

Gamification vereist anders denken marketeers

In een lineaire merkverhaal (brand storytelling) kan de consument zich alleen een voorstelling maken van de associaties en mogelijkheden die het omringen. Een merkverhaal is een gecontroleerde ervaring waarin gebeurtenissen elke keer wanneer je het leest, hoort of ziet op dezelfde wijze en volgorde plaatsvindt.

Gaming daarentegen is per definitie geen lineair storytelling medium. Een speler navigeert door tal van mogelijkheden op basis van zijn keuzes en acties. Je wordt als speler getriggerd door de fantastische gesimuleerde werelden en diverse verhaallijnen. Dat maakt elk pad van een speler uniek. Bovendien kun je met anderen spelen en teams vormen. Games stellen mensen in staat hun eigen wereld te creëren.

Het lineaire merkverhaal is aan het einde van zijn lifecycle. Marketeers weten dat en zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Gamification is wellicht de oplossing. Wat gebeurt er als je het lineaire merkverhaal durft los te laten en de consument zelf middels gamification de mogelijkheden op basis van keuzes en acties geeft? Zou het conflicteren met traditionele brandbuilding? Ik denk van niet. De merkbeleving wordt een zelf-geleide reis middels gamification. En is voor iedere consument anders en uniek. Bovendien wordt de consument getriggerd door intrinsieke motivatie, ver weg van de traditionele loyaliteitsprogramma's met de spiegeltjes en kraaltjes (kortingen, cadeautjes, enz.). Laat top marketeers gamification omarmen en het als een nieuwe innovatie manier inzetten om merkbeleving voor iedere consument uniek te maken.

Gamfication past in het tijdsbeeld van de “Homo Ludens”, een mensbeeld waarin de mens eerst en vooral een spelend wezen is en waar we als mensheid langzaam naar toe gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten