Bij marketing staat meestal de
behoeftebevrediging van de klant centraal. In de tussentijd kennen we
vele vormen van marketing. Van massamarketing tot één-op-één
marketing en alle andere varianten, van directmarketing,
relatiemarketing tot eventmarketing. Steeds weer proberen marketeers
nieuwe manieren om groepen consumenten te strikken voor hun producten
of diensten. Het is bijna een vorm wetenschap geworden. Maar ik blijf
erbij, markten zijn kopende consumenten en dat zijn gewoon mensen
zoals u en ik. En niets is zo grillig, onvoorspelbaar en veranderlijk
als de mens. Het wetenschappelijk benaderen van markten vind ik voor
een groot gedeelte dan ook verspilde tijd, geld en mankracht. Alles
wordt tegenwoordig kapot getest. En als iets bij toeval na het vele
testen toch tot een succes leidt, dan komt het in de
marketingleerstof en wordt het geprezen en gekoesterd. Maar men
vergeet even voor het gemak de vele jaarlijkse missers van bekwame
marketeers.
Bij het kopen van een product of dienst
wordt voor de consument op dat moment een probleem opgelost of een
behoefte bevredigd. Dat is ook voor mij een belangrijk uitgangspunt
voor wat ik Life Event Marketing noem. Maar zeker niet het
belangrijkste uitgangspunt. Bij Life Event Marketing, voor het gemak
noem ik het even LEM, staan gebeurtenissen in het leven van een
consument centraal. Niet het product, niet de markt en niet de
basiskenmerken van de consument zoals socio-demografische kenmerken,
enz. Ik weet niet of LEM een nieuw idee is maar voor mij is het wel
nieuw.
Met LEM gaan we dus uit van life
events. Dit kan een belangrijk maar ook minder belangrijk event zijn.
Een belangrijk life event is bijvoorbeeld trouwen, een kind krijgen,
18 jaar worden, op kamers gaan, studeren, je rijbewijs halen, enz.
Minder belangrijke events zijn bijvoorbeeld op reis gaan, een nieuwe
auto kopen, enz. Maar life events zijn meer dan alleen maar
persoonlijke events. Ik deel ze in drie schillen in, namelijk:
- Maatschappelijke events die van invloed
zijn voor de persoon.
- Bedrijfsmatige events die van invloed
zijn voor de persoon.
- Persoonlijke events.
LEM kun je op verschillende manieren
inzetten. Bijvoorbeeld als een geavanceerd CRM programma. Maar dan
van de wieg tot het graf. Binnen LEM is de dialoog de basis van alle
communicatie. Dit wordt vastgelegd in een steeds rijker wordende
database. Producten en diensten worden ontwikkeld rondom
gedefinieerde life events. Men gaat dus op zoek naar momenten van
consumenten in plaatst van het pushen van een product in de markt.
Met LEM weet je precies wanneer iemand ontvankelijk is voor het
product/dienst en de communicatie rondom het product/dienst. Met LEM
leer je zijn/haar “moods & moments” langzaam kennen op basis
van dynamische dialoog. De communicatie gaat in deze moderne tijd
natuurlijk via alle nieuwe middelen zoals mobiel en internet. Juist
met deze nieuwe middelen is LEM interessant. Met het toepassen van
LEM heb je minder massamedia en bijvoorbeeld marktonderzoek nodig en
is het dus ook commercieel interessant. Merken bouw je dus om life
events en niet om een product of dienst. Een interessant
toepassingsgebied voor LEM is de relatie met een bank en de producten
van een bank.
Met de komst van diverse soorten intelligente 3D printers is LEM een interessant concept. Geen massaproductie meer maar een "LEM Brand" dat je vertrouwt en tailor-made producten on-demand voor je maakt.
Met de komst van diverse soorten intelligente 3D printers is LEM een interessant concept. Geen massaproductie meer maar een "LEM Brand" dat je vertrouwt en tailor-made producten on-demand voor je maakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten