Augmented
Me is mijn visie hoe het Internet/Web maar ook onze samenleving gaat
veranderen. Als we beginnen met het Internet dan zie ik een toekomst
waar het Web steeds meer eruit gaat zien als de echte wereld maar dan
intelligenter, gelaagder en verrijkt met dingen die we ons nu nog
niet kunnen voorstellen. Een belangrijk aspect is dat het ‘ik’
daarin centraal zal staan. Het ‘ik’ is ook leidend voor de nieuwe
samenleving waar we naar toe gaan. We zijn straks niet meer in
loondienst maar allemaal zelfstandige ondernemers die op een nieuwe
manier met elkaar samenwerken en verbonden zijn.
Moods & Moments
Ook
met de komst van intelligente printers bijvoorbeeld zal dit een
snelle vlucht nemen. Massaproductie wordt dan minder belangrijk. We
kunnen straks alles printen op het moment wanneer we het nodig
hebben. Van eten tot en met meubels, om maar iets te noemen. Dus
niets meer in lage-lonen-landen producten produceren, maar gewoon
thuis of op welke plek dan ook uitprinten. Onze 'Moods & Moments'
bepalen dan wanneer we iets printen. Dat zijn impactvolle
veranderingen die op ons af komen waarbij we nieuwe economische
modellen nodig zullen hebben. En waarbij wereldmachten zullen
verschuiven danwel veranderen.
3D wereld
Om
terug te komen op het Web dan zie ik dat 3D werelden zoals we die nog
kennen van Second Life gauw het huidige Internet met z’n browsers,
enz. zullen overnemen. We hebben dan werelden als Facebook (als ze
nog bestaan) waar je elkaar in 3D kunt ontmoeten of een zakelijke 3D
wereld als LinkedIn. Geen aparte applicaties meer maar alles logisch
en behapbaar geïntegreerd. Geen informatiestress meer. Want je leeft
voor 50% of meer in die nieuwe 3D wereld. Grenzen zullen vervagen
want Augmented Reality is zowel in de echte als de online wereld
aanwezig. Alles wordt aan elkaar gekoppeld en intelligent. Maar
nogmaals het ‘ik’ zal daarbij centraal staan. Een verrijkt en
gelaagd ik: Augmented Me.
Eeuwig leven
Een
nieuwe bijkomstigheid is dat door de samensmelting van de echte en
virtuele wereld jij ineens de mogelijkheid hebt op een ‘Eternal
Life’. Als je dat wilt uiteraard. Bovendien kun je kopieën van
jezelf maken die weer een eigen leven kunnen leiden. Maar hoe vertaal
je dit mogelijke toekomstbeeld naar nieuwe mogelijkheden die je nu al
kunt ontwikkelen en inzetten?
Ik
Het
‘ik’ werkelijk centraal stellen is op het Web nog maagdelijk
bijvoorbeeld. Bedrijven zijn nog steeds bezig met zoeken, bespieden,
verzamelen, engaging en verrijken van data om bezoekers/consumenten
beter te kunnen bedienen. Instant Personalization, Personal
Profiling, Social Engagement, enz. dat is het stadium waar we nu in
zitten. Maar een toepassing/dienst/product/app./enz. waar het ‘ik’
daadwerkelijk centraal staat heb ik nog niet gezien. Daar ligt een
grote uitdaging.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten