Met de populariteit van het internet en
mobiel zie je dat mensen meerdere identiteiten er op na houden.
Allemaal voor verschillende doeleinden en met uiteenlopende
bedoelingen. Soms gaat het om meerdere profielen op relatie- en
contactsites. Maar ook op sociale media zie je dat mensen meerdere
profielen hebben. Hetzelfde geldt tegenwoordig ook voor e-mail
adressen. Een e-mail adres is steeds vaker een momentopname i.p.v.
een betrouwbaar contactadres.
Dit 'multi me' gedrag is
daarentegen een interessant fenomeen om in kaart te brengen en te
volgen. Zeker voor bedrijven die dagelijks consumenten willen
bereiken en hun marketingbudgetten niet over de balk willen smijten.
Maar dit 'multi me' fenomeen heeft ook nog een andere kant, naast dat
mensen meerdere accounts maken en onderhouden zie je iets heel
opmerkelijk gebeuren. 'Multi me' betekent ook dat een en dezelfde
persoon zich anders gedraagt bij elke soort sociale media. Zo kan het
dat iemand op Facebook laat zien dat die een fantastisch leven heeft.
Zich op Twitter ontpopt als een doorgewinterde azijnpisser. Op
Pinterest een kunstliefhebber blijkt te zijn en op Youtube de
grootste grappenmaker.
De kans dat het 'multi me' fenomeen van
tijdelijke aard is lijkt onwaarschijnlijk, want dat schijnt nu juist
één van de U.S.P.’s van het internet en mobiel te zijn. Je kunt
zijn wie je maar wilt zijn en in een handomdraai ben je weer iemand
anders of heb je er een identiteit bij. 'Multi me' is de nieuwe
uitdaging voor marketeers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten