In een lineaire merkverhaal (brand
storytelling) kan de consument zich alleen een voorstelling maken van
de associaties en mogelijkheden die het omringen. Een merkverhaal is
een gecontroleerde ervaring waarin gebeurtenissen elke keer wanneer
je het leest, hoort of ziet op dezelfde wijze en volgorde
plaatsvindt.
Gaming daarentegen is per definitie
geen lineair storytelling medium. Een speler navigeert door tal van
mogelijkheden op basis van zijn keuzes en acties. Je wordt als speler
getriggerd door de fantastische gesimuleerde werelden en diverse
verhaallijnen. Dat maakt elk pad van een speler uniek. Bovendien kun
je met anderen spelen en teams vormen. Games stellen mensen in staat
hun eigen wereld te creëren.
Het lineaire merkverhaal is aan het
einde van zijn lifecycle. Marketeers weten dat en
zoeken naar nieuwe
mogelijkheden. Gamification is wellicht de
oplossing. Wat gebeurt er als je het lineaire merkverhaal durft los
te laten en de consument zelf middels gamification de mogelijkheden
op basis van keuzes en acties geeft? Zou het conflicteren met
traditionele brandbuilding? Ik denk van niet. De merkbeleving wordt
een zelf-geleide reis middels gamification. En is voor iedere
consument anders en uniek. Bovendien wordt de consument getriggerd
door intrinsieke motivatie, ver weg van de traditionele
loyaliteitsprogramma's met de spiegeltjes en kraaltjes (kortingen,
cadeautjes, enz.). Laat top marketeers gamification omarmen en het
als een nieuwe innovatie manier inzetten om merkbeleving voor iedere
consument uniek te maken.
Gamfication past in het
tijdsbeeld van de “Homo Ludens”, een mensbeeld waarin de mens
eerst en vooral een spelend wezen is en waar we als mensheid langzaam
naar toe gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten