Met de komst van diverse screens als
tablets, smartphones, smart-TV's, etc. worden vele websites en
webshops tegenwoordig gebouwd volgens het principe van 'responsive
design'. Dat betekent dat een website of webshop zich aanpast aan de
screen dat de bezoeker op dat moment gebruikt. Maar ondanks de
geleidelijke introductie van 'responsive design' zie je nog
regelmatig websites en webshops die er op een smartphone anders uit
zien dan op een PC. Genoeg werk aan de winkel dus.
Maar wil je echt voorbereid zijn op de
toekomst, waar constante personalisatie steeds belangrijker wordt,
dan is de volgende stap 'responsive content'. Dat betekent content
dat zich aanpast aan een profiel en de handelingen van een bezoeker.
Je bouwt dan geen website of webshop meer maar een leeg raamwerk waar
al wel de look & feel zichtbaar is maar waar alle content nog
niet is geplaatst. De gedachte erachter is een podium of 'webstage'
dat content in real time assembleert op basis van een tevens in real
time opgebouwd profiel en gedocumenteerde handelingen van de
bezoeker. Die gedocumenteerde handelingen kunnen bijvoorbeeld het
aantal kliks zijn, of het klikpad. Komt die binnen via een
landingspagina, AdWords, banner of hyperlink. Maar denk ook aan tijd.
Hoelang een bezoeker naar content kijkt en of deze scrolt. Want boven
en onder de vouw is heel belangrijk. Het systeem leert in real time
wat voor 'responsive content' het moet assembleren om relevant te
zijn en te blijven voor de bezoeker. Vooral voor herhalingsbezoeken
van een website of webshop wordt responsive content steeds relevanter
en kan het conversie sterk doen toenemen.
Er zijn nog niet veel bedrijven die
zich met responsive content bezig houden of daar een systeem voor
hebben ontwikkeld. In Nederland is dat IQNOMY Liquid Internet
(www.iqnomy.com). Die maakt
anonieme profielen en zet content in liquid containers. Een
Amerikaans bedrijf GRAVITY (www.gravity.com)
doet dat via het maken van een 'Interest Graph' per persoon.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten